Współczesna reklama społeczna

Mówi się,. że reklama jest dźwignią handlu. Główny nacisk kładzie się na reklamę komencyjną, która polega na promowaniu konkretnych produktów lub usług. W ostatnich miesiącach popularność zyskał marketing społeczny. Czym jest marketing społeczny? Skąd popularność tego rodzaju marketingu

Początki reklamy społecznej

Pierwsze reklamy społeczne można było zobaczyć za Zachodzie w czasie II wojny światowej. W artykule Kat Metaxopoulou, piszącej dla The Startup Magazine przytoczono pewną tezę, jeśli chodzi o reklamę i II Wojnę Światową. Do połowy lat 50 reklamy były bardzo intensywne, za wszelką cenę chciały przekonać do zakupu danego produktu. Jednak fakty na temat danego produktu nijak mia.ły się do logiki, która była mogłaby spowodować, że nie kupimy danego produktu. Reklamodawcy musieli rozpracować jak sprawić, aby produkty były kupowane bez zastanowienia. Nowa dziedzina psychologii przyczyniła się do obrazu współczesnej reklamy. Według Freuda i Junga to właśnie podświadomość naszymi przekonaniami i zachowaniem. Postawmy sobie pytanie: co to jest reklama społeczna? Co ma wspólnego psychologia i marketing? Okazuje się, że psychologia ma tu wiele do powiedzenia. Lewa półkula mózgu odpowiada za świadome podejmowanie decyzji, a z kolei lewa podświadomość i interpretacja wizualna.

Głośne kampanie społeczne

W latach 50 XX wieku farbowanie włosów było tematem tabu. Do tego stopnia, że wybierając się do fryzjera kobiety umawiały się używając pseudonimów. Reklama firmy Clairol miała to zmienić, skupiając się na złagodzeniu presji społecznej. Większość kobiet zrezygnowała z farbowania włosów, aby uniknąć oceniania. Te, które zdecydowały się na farbowanie włosów, często do salonu sfryzjerskiego wchodziły tylnymi drzwiami, aby nikt nie widział, że korzystają z takich usług. Innym przypadkiem oceniania kobiet było zasugerowanie “tuszowania” siwych włosów pod koniec lat 40. XX wieku. Kobiety według piramidy potrzeb Maslova kobiety wykazywały się potrzebą przynależnościi poczucia atrakcyjności. Kiedy w 1957 r. firma Clairol wprowadziła na rynek zestaw do domowej koloryzacji włósów pod nazwą “Miss Clairol”, doskonale zdawała sobie sprawę z piętna, jakie trzeba było przezwyciężyć.

Współczesna reklama społeczna

Odpowiadając na pytanie: co to jest reklama społeczna możemy powiedzieć, że jest to reklama, która nakierowana jest na zysk. Poprawiany jest też PR danej firmy, a sama kampania reklamowa niesie ze sobą jakąś wartość. Ze współczesnych reklam społecznych, które pojawiła się w 2014 roku, dla przykładu Apple stawia na emocjonalnych potrzebach konsumentów. Do Apple na stale przylgnęła łatka, że będziesz “fajny i modny”, jeśli kupisz ich telefony, zamiast patrzeć na specyfikację ich produktów.

Reklama społeczna bez wątpienia niesie ze sobą jakiś przekaz. Zastanawiamy się jednak, czy o taki przekaz chodziło? Są reklamy bardziej przemyślane, ale one bez wątpienia mają też inny ukryty cel: sprzedanie jak największej liczby produktów.